معرفی ۹ فیلم اولیه راه‌یافته به مرحله مسابقه بخش فیلم‌های زبان خارجی مراسم اسکار

مراسم اسکار بخشی به نام فیلم‌های زبان خارجی دارد که امسال در این بخش فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی از کشورمان به بخش مسابقه آن راه یافته است. در این مطلب ۹ فیلمی که به مرحله مسابقه رسیده‌‌اند معرفی می‌شوند.

معرفی 9 فیلم اولیه راه‌یافته به مرحله مسابقه بخش فیلم‌های زبان خارجی مراسم اسکار

 9 فیلم به مرحله مسابقه‌ی بخش فیلم‌های زبان خارجی هشتاد و نهمین مراسم اسکار راه پیدا کردند.

فهرست نهایی فیلم‌های اولیه‌ی راه یافته به مرحله مسابقه از بین 85 انتخاب شده به شرح زیر هستند:

1- «تانا» به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا

2- «این فقط پایان جهان است» به کارگردانی خاویر دولان از کانادا

3- «زمین من» به کارگردانی مارتین زانولیت از دانمارک

4- «تونی اردمان» به کارگردانی مارن ادی از آلمان

5- «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران

6- «انتخاب پادشاه» به کارگردانی اریک پوپه از نروژ

7- «بهشت» به کارگردانی آندری کونچالوفسکی از روسیه

8- «مردی به نام اوه» به کارگردانی هانس هولم از سوئد

9- «زندگی من به عنوان زوچینی» به کارگردانی کلود بارس از سوئیس

فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی در اسکار

Credit: filme.metropotam

در میان این فیلم‌ها، فیلم تونی اردمان در آیین جوایز فیلم اروپا که دهم دسامبر (20 آذر 95)  برگزار شد موفق به دریافت جوایز بخش‌های بهترین فیلم اروپا، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری (برای پیتر سیمونیشیک)، بهترین بازیگری زن (برای ساندرا هولر) و بهترین فیلمنامه شد.

فیلم درام دولان یعنی «این فقط پایان جهان است» نیز توانسته است جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی کن را به خود اختصاص دهد. فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی از ایران هم جایزه‌ی بهترین بازیگری مرد(برای شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه را از جشنواره‌ی کن برنده شده است. پیش از این، فیلم «جدایی نادر از سیمین» این فیلم‌ساز در سال 2012 در بخش فیلم‌های خارجی زبان اسکار، به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

فیلم «تانا» فیلم مشترک بنتلی دین و مارتین باتلر است؛ این فیلم عاشقانه‌ای را به تصویر می‌کشد که در جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی اتفاق می‌افتد، سال 2015 در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ونیز، جایزه‌ی تماشاگران موسوم به پیترو بارسیزا را از آن خود کرد. فیلم «انتخاب پادشاه» نیز مبتنی بر ماجرای امتناع« هاکون هفتم نروژ» در تسلیم این کشور به آلمان نازی است.

«تونی اردمان» به کارگردانی مارن ادی از آلمان

Credit: filme.metropotam

فیلم «مردی به نام اوه» به کارگردانی هانس هولم از سوئد با بازی رولف لسگارد در نقش یک شخصیت انسان‌گریز افسرده است؛ که وقتی خانواده‌ای مهاجر همسایه او می‌شوند زندگی‌اش دستخوش تغییر می‌شود، این فیلم موفق شده است تا فروشی 20 میلیون دلاری در گیشه‌ی سینماهای سوئد داشته باشد. فیلم «زمین من» به کارگردانی مارتین زانولیت از دانمارک است که در بخش رقابتی جشنواره تورنتو، به عنوان فیلم شروع کننده‌ی جشنواره اکران شد. این فیلم درباره‌ی گروهی از جوانان آلمانی است که اسیر جنگی هستند و مجبورند تا پس از شکست متفقین سواحل دانمارک را مین‌زدایی کنند. این فیلم برنده‌ی جایزه بهترین فیلمبرداری برای کامیلا هیلم کنوسن در آیین جوایز فیلم اروپا شد.

«زندگی من به عنوان زوچینی» به کارگردانی کلود بارس از سوئیس یک فیلم پویانمایی از نوع «استاپ موشن» است که در بخش "دو هفته کارگردانان" جشنواره‌ی فیلم کن روی پرده رفت و به تازگی نامزد سه جایزه‌ی آیین جایزه آنی شده است. ماجرای این فیلم که در یک یتیم‌خانه می‌گذرد، نامزد آیین جوایز فیلم اروپا هم بوده و این اواخر (همین هفته) جایز‌ه‌ای از جشنواره‌ی گلدن گلوب هم برده است.

فیلم «بهشت» به کارگردانی آندری کونچالوفسکی از روسیه در جشنواره ونیز جایزه شیر نقره‌ای را برای بهترین کارگردانی به خود اختصاص داده است. فیلم، درباره‌ی رابطه‌ی بین یک اردوگاهی اشرافی پولدار و مامور گشتاپو(بخشی از ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم) است.

از دیگر فیلم‌های خارجی زبان اسکار که از رسیدن به این بخش بازماندند، می توان از فیلم‌های «الی» ساخته پل ورهوفن با هنرنمایی ایزابل هوپرت از فرانسه، «جولیتا» ساخته پدرو آلمادوار از اسپانیا، «نرودا» ساخته پابلو لاراین با بازی گائل گارسیا برنال از شیلی و «آتش در دریا» ساخته جیانفرانکو روسی که برنده‌ی خرس طلایی جشنواره برلین است از ایتالیا، نام برد.

«این فقط پایان جهان است» به کارگردانی خاویر دولان از کاناداCredit: filme.metropotam

از 9 فیلم راه یافته به بخش فیلم های خارجی زبان اسکار، پس از نمایش در فاصله‌ی زمانی اواسط اکتبر و 12 دسامبر (از 26 مهر تا 22 آذر 95) از سوی کمیته‌ای متشکل از اعضای آکادمی اسکار در لس آنجلس و آکادمی علوم و هنرهای سینما انتخاب شده‌اند. همچنین شش فیلم اول این فهرست از سوی کمیته‌ی اجرایی بخش فیلم زبان خارجی اسکار برگزیده شده و مورد تایید قرار گرفته‌اند.

فهرست کنونی در کمیته‌ای متشکل از اعضایی از شهرهای نیویورک، لس آنجلس و لندن در فاصله‌ی زمانی 13 تا 15 ماه ژانویه میلادی (از 24 تا 26 دی 95) به پنج فیلم کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب که در هر روز سه فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد و آرا در همان روز صادر می‌شوند. 

نامزدهای هشتاد و نهمین مراسم اسکار در روز 24 ژانویه (پنجم بهمن 95) اعلام خواهند شد و مراسم این رویداد بزرگ سینمایی جهان روز 26 فوریه (هشتم اسفند 95) در سالن تئاتر دالبی شهر هالیوود برگزار می‌شود.

خوانندگان گرامی سایت بنیتا که علاقه‌مند به سینمای جهان و اسکار هستند می‌توانند برای اطلاع بیشتر از فیلم‌های شرکت کننده در این رویداد جهانی به مقاله‌ی این فیلم‌ها می‌توانند جایزه‌های اسکار امسال را از آن خود کنند مراجعه کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان